הצהרת כוונות, המסמך הזה שצריך לצרף להגשה (וזה שאני הכי נהנית לקרוא), מה? מה? מה בדיוק צריך להצהיר בו? מה הלקטור/ית או המפיק/ה ירצו לקרוא?

אז בואו נלך הפוך.

כשאני קוראת תקצירים בלי הצהרת כוונות, אני תוהה כל הזמן: אוקיי, הסיפור (בתקווה) מעניין, העלילה (בעזרת המוזה) מתפתחת נכון, הדמויות (אינשאללה) מלאות, אבל מה עומד מאחורי היצירה הזאת? 

למה היא בחרה דווקא באחות לדמות הראשית? למה הוא מיקם את התסריט בעמק חפר? היא בעצמה עברה התקפי חרדה? איך הוא הגיע לסיפור על מטווח חץ וקשת? מה הקשר שלה לעלילה על סוכנות לפירוש חלומות? 'בית קברות לארנבים' זה משהו שרק נשמע כמו רעיון טוב, או שיש לזה קשר אמיתי לחיים שלו? 

כי עלילות יש מלא, אבל יצירה? יצירה מתפתחת מקשר אישי.

הצהרת הכוונות תעזור לי, ולכל מי שיקרא את התסריט שלך, להיכנס אליו מנקודת המבט שהתכוונת.

וזה לא חייב להיות עמוק ואפל. זה אפילו לא צריך להיות קשור 1:1 למה שקרה באמת.

יכול להיות שהתסריט שלך לסרט קצר על מתווכת שישנה בדירות שהיא מנסה למכור, מבוסס על התקופה ההיא שעברת מלא דירות. 

שהפיצ'ר על גבר בגיל העמידה שהחליט לצאת כנגד המערכת והחוקים, נכתב אחרי שהעירייה לא תיקנה את הבור ברחוב שלך.

או שהרעיון לסדרה על מישהי שמתחילה ללמוד אגרוף תאילנדי ונכנסת לזה חזק, חזק מדי, נכתב כשהרגשת שאת רדומה בחיים וזקוקה להתעוררות.

מה שבטוח - הרגע הזה שהמוח שלך התעבר בתסריט, ממש השניה הראשונה שהרעיון התמקם לו בראש ובנשמה, היא קריטית להבנת המכלול ולמה שיש לך להגיד - בלהט! - על העולם (ואני מתכוונת כמובן, לא לאג'נדה המוסרית שלך, אלא לחוויה האישית).  

ולא צריך לחשוש לחשוף את עצמך. הרי אי אפשר ליצור בלי להיחשף. למעשה, העצה הכי טובה שלי לכתיבת הצהרת כוונות היא: לתלוש את הלב שלך ולשים אותו, פועם, על המסמך.

ככה, כשהלקטור/ית בקרן, חברת ההפקה או הערוץ יקראו את הסיפור שאת/ה ורק את/ה יכול/ה לספר, הם יבינו למה צריך לתת לך ורק לך את האור הירוק לכתוב אותו.

כל זאת – הצהרת כוונות אישית. הצהרת כוונות אמנותית, לעומת זאת, היא פירוט החזון הוויזואלי שלך על איך זה ייראה על המסך – קצבי או איטי? אפל או צבעוני? יהיה שימוש בטכניקה אודיו/ויזואלית מיוחדת? כל מה שיש לך להגיד על סגנון הצילום, עריכה, משחק וכו'.

בהצלחה רבה.

אני, בכל מקרה, גאה ואוהבת.

ואם יבוא לך ייעוץ אישי על התקציר (והצהרת הכוונות!) שלך, אפשר לקבוע לנו: פה



איך לכתוב תסריט טוב?

מזמינה אותך ללכת איתי צעד אחר צעד בכתיבת והגשת התסריט שלך

קורס תסריטאות אונליין












ללמוד לכתוב תסריט וליהנות מהדרך
סדנאות תסריטאות עם דניאלה דורון