היי. מקווה שאתםן בטוב.
על החשיבות בכתיבת תסריט שיש לכםן אליו קשר אישי, כבר דיברנו רבות. אבל מתי הקשר האישי הזה יכול דווקא להפריע לי?

התשובה מתחבאת (לא כל כך טוב) במילים: "אבל ככה זה היה באמת". תשובה שאני שומעת הרבה פעמים ממי שעובד/ת על תסריט שמבוסס על סיפור אישי, ונשאל/ת עליו שאלה "תסריטאית". לדוגמא:

- ולמה בסצנת השיא, הסיפור בכלל עובר לשולה, שמצילה את הגיבורה? שולה היא דמות משנה וההצלה לא קשורה בכלל לתסריט.
- אבל ככה זה היה באמת.

אז זהו, שהעובדה שזה היה באמת, לא תמיד עוזרת לתסריט, ואולי אפילו יכולה לפגוע בו.

*

אני בטוחה שלכולכםן יש סיפור אחד ששווה לספר. אני מניחה שגם סיפרתםן אותו לאדם או שניים והםן אולי נדהמו ואמרו לכםן לרוץ ולכתוב על זה תסריט (יש לי סדנה מדהימה להמליץ לכםן ;-)
אבל....

חשוב מאוד לזכור שכבודו של הסיפור במקומו מונח. והמקום הזה, הוא החיים.

כשבאים לכתוב את התסריט, צריך להגיד תודה רבה לסיפור שהביאני עד הלום ואז לקחת ממנו רק את מה שמשרת את הדרמה.

ויכול להיות שזה יגרום לכםן לעשות שינויים כואבים ובמקום הסוף שקרה לכםן בחיים, לבחור בסוף אחר, כזה שיבליט את השינוי שחל בדמות (נגיד – בסוף הדמות החליטה לנקום במי שעשה לה רע על ידי הפללתו, בעוד שבחיים האמיתיים, רק צעקתם עליו).

ואולי המקרה שקרה היה טרגי ומבאס, אבל תחליטו דווקא להתמודד איתו כקומדיה, כי זה הז'אנר שמתאים יותר לתסריט כזה, או להפך - לקחת מקרה מצחיק ולהבליט את העומק הדרמטי שבו.

ויכול להיות שהלוקיישן ישתנה ובמקום סיפורה של ירושלמית שחזרה בתשובה, תהפכו את זה לסיפורה של תל אביבית היפסטרית שחזרה בתשובה, כדי להבליט את הקונפליקט.

וגם דמות חדשה יכולה לצוץ לה, כזאת שלא היתה "באמת", אבל היא עוזרת להניע את העלילה (נגיד, שכנה טובה שבזכות העצה שלה, הגיבור הצעיר מחליט לברוח מהבית, בעוד ש"בחיים האמיתיים" זאת היתה החלטה שלו).

וכו' וכו'.

*

בקיצור, המלצתי החמה היא להסתכל על הסיפור האישי מבחוץ, במבט של עורכי/ות תסריט, ולהתחיל לכתוב את הסרט או הסדרה מחדש כשהסיפור האמיתי מהווה מתכון שאפשר לשנות, אפילו כמעט לגמרי, העיקר שבסוף המנה שתצא היא תסריט סוחף וחכם שמעביר את הקהל חוויה בדרך הטובה ביותר.

(ואל דאגה, העובדה שזה קרה לכםן "באמת" תורגש בהחלט בין השורות, הדמויות והעלילות, כי זה מה שהוציא אתכםן לבשל את התסריט מלכתחילה).

ופה למטה יש גם וידאו בנושא ובסוף – הפתעה! לא תאמינו מי נכנס/ה בדלת! (ספויילר - אתם לא מכיריםות אותה! ויש גם טעימה מתהליך העבודה של משתתף הסדנה, אלעד המגניב – מה הוא לקח מהמציאות ומה הוא השאיר הרחק מאחור).


איך כותבים תסריט?

מזמינה אותך ללכת איתי צעד אחר צעד בכתיבת והגשת התסריט שלך

קורס תסריטאות




 

ללמוד לכתוב תסריט וליהנות מהדרך
סדנת תסריטאות עם דניאלה דורון