הנה בווידאו ואחר כך בטקסט :) 


אולי נתחיל ב-מה זה סינופסיס? 

אז ככה – סינופסיס הוא מסמך ההגשה, מן תקציר של הסדרה בן כ-1-3 עמודים (להגשת סינופסיס לפיצ'ר - סרט באורך מלא - יש כללים קצת אחרים, אפרט בהמשך) שצריך להדליק את מי שקורא אותו.

למי מגישים אותו?

למי שיגרום לפרויקט שלכםן להתממש –
לערוצי השידור ו/או לקרנות הקולנוע והטלוויזיה, כדי שיעניקו לכםן תקציב פיתוח (וזה מה שהופך את הסינופסיס למסמך טיפל'ה שיווקי מהסיבה הפשוטה שהוא הסנונית שאתםן שולחיםות החוצה כדי לקבל - סליחה על המילה הגסה - כסף).

את הסינופסיס גם תגישו לחברות ההפקה כדי שיביעו עניין בפרויקט וירצו ללכת אתכםן את הדרך עד להגשה, או לשחקניםות או במאיםות כדי שישתלבו בפרויקט ואפילו לאבאמא כדי להסביר להםן על מה עבדתםן בשנים האחרונות...

קיצר – את הסינופסיס תשלחו לכל מי שאתםן רוציםות להציג לו/ה את הפרויקט והרי לא תשלחו את כ-ל התסריט, נכון?

* שימו לב שיש הבדל בין שליחה יזומה שלכםן (שאין בה חוקים ברורים), לבין מה שתאגיד השידור וקרנות הקולנוע מבקשות כשהן מפרסמות 'קול קורא' למועד הגשה.

מה ההבדל בין הסינופסיס לבין התסריט?

בניגוד לתסריט עצמו, שהוא אשכרה המוצר הסופי, הסינופסיס הוא מסמך שמדבר "על" הפרויקט. מהבחינה הזאת הוא כמו ההקדמה או הסיכום שאתםן כותביםות לפני או אחרי העבודה עצמה, בהם אתםן מצייניםות מה הביא אתכםן לכתוב, במה ביקשתםן לעסוק וכו'...
בגלל זה, כתיבת סינופסיס היא אמנות שונה לגמרי מכתיבת התסריט עצמו ומי שטוב/ה בכתיבת תסריט, לאו דווקא טוב/ה בכתיבת סינופסיס ולהפך...

אז.. אה... איך כותבים אותו?!

חשוב לי להגיד שאם זה מסמך שאתםן יוזמיםות (ולא שולחיםות ל'קול קורא') אין באמת דרך יחידה לעשות את זה. המטרה היא אחת והיא ברורה: לגרום למי שקורא/ת את הסינופסיס לרצות להשקיע בו ולשם כך – (כמעט) כל האמצעים כשרים.

מה שבטוח, הסינופסיס צריך, מן הסתם, לכלול את: פרטי הקשר שלכםן, שם הפרויקט, הז'אנר שלו (קומדיה? דרמת מתח? מד"ב?), הפורמט (דרמה שבועית? יומית? סיטקום?), מספר פרקים ודקות (עשו תחקיר מעמיק על סדרות ישראליות אחרות דומות), קהל היעד. אני ממליצה גם להוסיף תמונה שתכניס את הקורא/ת לעולם המדובר (או אם יש לינק למשהו מצולם), לכתוב די בהתחלה את הפרמיס שהוא התקציר של הכל (יש פה בלוג על זה) ומשם – המשיכו אל העניין עצמו – אשכרה מה יהיה בסדרה.

את כל הסדרה ב-1-3 עמודים?! 

כן, אבל בזום אאוט עצבני שיציג לנו בכמה וכמה פסקאות את הסדרה, העולם והלב שלה. צריך שנבין מהסינופסיס את המסע של הדמות הראשית, מה הרצון שלה, מהי שאלת המתח של העלילה ואיך היא תתפרס ותתפרק לאורך העונה.

במקביל, צריך לפרוס גם את עלילות המשנה ולהראות אילו עוד דמויות ייקחו חלק בסיפור (מה הרצונות שלהן ואיזה מסע הן תעבורנה במהלך העלילה).

חשוב שנרגיש מהקריאה מה הקונפליקט העיקרי ואיך הוא בא לידי ביטוי (כמובן לא לנסח את זה ככותרת "הקונפליקט העיקרי הוא:", אלא שזה יעלה מבין השורות). 

ובגדול - שנבין איך הסדרה תעבוד, מה אשכרה יקרה בכל פרק ופרק (אפשר לנסח את זה במשפטים כמו "במהלך הסדרה... בכל פרק...").
אם יש אפשרות, עדיף לכלול בסינופסיס ממש סינופסיסונים קטנים של עלילות הפרקים.

כמו כן, לא לשכוח לכתוב פסקה על העונות הפוטנציאליות הנוספות (ללא קשר אם באמת תהינה כאלה... חשוב שיבינו שיש אפשרות לעונות נוספות והסיפור לא נסגר הרמטית).

ובסינופסיס לסרט?

פירוט הסיפור בסינופסיס לפיצ'ר נראה, כאמור, קצת אחרת. אם אתםן שולחיםות לחברת הפקה, כתבו את כל מה שדיברנו למעלה, אבל במקום עונות ופרקים- עלילה (שמחולקת לפי מערכות, כמו שמבקשת הדרמה:) ואם תשלחו לקרנות, אז פשוט תעשות מה שהן מבקשות... קרן הקולנוע, לדוגמא, מבקשת לכתוב סינופסיס מפורט. 

מעבר לסיפור עצמו, מה עוד צריך לכתוב?

מכיוון שהסינופסיס מציג את כל הרעיון ובנוסף -את מה שמאחוריו מלפניו ומצדדיו, ממליצה לכתוב, גם אם לא מבקשים, הצהרת כוונות: פסקה או שתיים שמסבירות למה אתםן רוציםות בכלל לכתוב את זה, מה הקשר שלכםן לפרויקט (ואתםן זוכריםות כמה זה חשוב. יש לי לפחות 3 בלוגים על זה...), איך הרעיון נולד, אולי קצת רקע אינפורמטיבי קצר אם חשוב להסביר (נגיד, אם התסריט הוא על תופעת טבע נדירה או תופעה חברתית ייחודית או מבוסס על מקרה שהיה), ואם זה מתבקש, אז גם מה השפה הקולנועית/טלוויזיונית שלכםן - איך אתםן חושביםות שזה ייראה על המסך מבחינת משחק, עריכה, צילום, תאורה וכו': זה יהיה סרט אפל? קצבי? ריאליסטי? איטי? אם יש לכםן לינקים לדברים דומים או יצירה שלכםן, זה לפעמים עשוי לעזור.

בנוגע לדמויות

כששולחים לי פירוט רחב מדי על הדמויות (לפעמים אני מקבלת סינופסיסים ובהם שלושה עמודי רקע על הדמויות, מבלי להגיד עדיין מילה על מה יקרה בסדרה...), אני פשוט מרפרפת על זה ועוברת ישר לעלילה. כי לא מעניין אותי לדעת באופן כללי שהדמות "מפונקת אבל יודעת לעמוד על הרגליים האחוריות כשצריך" – אני רוצה לראות איך זה ישפיע על העלילה! אז אם כבר דף דמויות, כמו שלפעמים הקרנות מבקשות – כתבו ממש שורה לכל דמות – שם, גיל, אינפו קריטי והקשר לדמות הראשית, רק כדי שהקורא/ת יוכלו להתמצא בחלל.

יש ברשותכםן עוד חומרים שכתבתםן?

טריטמנטים, תסריטים לפרקים וכו'? יופי. ככל שיש לכםן יותר דברים כתובים, זה יגדיל את הסיכויים לקבל תקציב פיתוח. אבל ממליצה בחום רק לציין בתחתית המסמך שיש לכםן את זה ולא לשלוח הכל על ההתחלה, אלא אחרי שקראו את המסמך הראשוני והביעו עניין. מה שמוביל אותי לעניין הבא:

מה חשוב לקחת בחשבון?

לא להעיק על מי שקורא/ת! קחו בחשבון שהקוראיםות מקבליםות לידיהםן עשרות רבות של סינופסיסים, ועשו שהסינופסיס שלכםן יהיה אוורירי ונוח לקריאה. נסו לא לשלוח שלכטה (ככה כותבים שלכטה?) של טקסט, בלי רווחים. זה כואב בעיניים ובלב... או במילים אחרות  - הוסיפו אנטרים, הבלטות, כותרות. זה לא עולה לכםן כסף. תראו איך עשיתי את זה פה - הבלטתי מילים חשובות, כמו זיזים לטיפוס קל יותר :) 

מה ממש חשוב לקחת בחשבון?

אולי את ההבנה שהסינופסיס לא צריך להיות "נכון". הוא צריך לרתק – כבר מהפסקה הראשונה! הוא צריך להעיף את הראש של הקורא/ת, לגרום להםן לא להניח את הדף, לרצות לקרוא עוד על העולם והדמויות הייחודיות שבראתםן. ועל הדרך, חשוב שהקורא/ת יכירו גם אתכםן - שיבינו שאתםן מביניםות דרמה ושאתםן מספריםות סיפור אישי (גם אם הוא לא קרה לכםן) חד פעמי, אמיתי וסוחף.

וזהו. קטן עליכםן :-)

נ.ב. - כיום הטרנד החם הוא הגשת הפיץ' דק - מצגת ויזואלית שמעבירה את כל הנזכר למעלה, אבל גם את ה"לוק אנד פיל" של הסרט או הסדרה, בזכות עיצוב גרפי מהפנט.

נ.ב.ב - אם תרצו עזרה, מוזמניםות לקבוע פגישת ייעוץ אישי להגשה.



מזמינה אותך ללכת איתי צעד אחר צעד בכתיבת והגשת התסריט שלך

קורס תסריטאות


הנה בווידאו. ויש עורב!!

העורב מהבלוג

ללמוד תסריטאות וליהנות מהדרך
>>תסריטאות עם דניאלה דורון<<