כותביםות תסריט? מעולה!
חלק בלתי נפרד מהעבודה זה בכלל להבין אילו סרטים וסדרות קיימים בנוף הטלוויזיוני-קולנועי.  

אז מה יש לנו על המסך? קבלו מיפוי שאולי יעזור לכםן לכוון את הכתיבה וההגשה (קחו בחשבון שמדובר בחלוקה גסה ותוכלו למצוא דוגמאות לכאן ולכאן. חשוב לבדוק מה קורה עכשיו בערוץ אליו אתםן מגישיםות).

סרטים
בסרטים זה פשוט - יש לנו סרט קצר (שעדיף שיהיה כמה שיותר קצר אך חזק וירוץ בעיקר בפסטיבלים), או פיצ'ר - סרט קולנוע באורך מלא.

טלוויזיה
קודם כל, אנחנו מדבריםות עכשיו על מה שנקרא 'scripted'- סדרות מתוסרטות, ולא תוכניות אולפן/חדשות/דוקומנטרי/ריאליטי (שמתוסרטות, אבל בקטע אחר...).
אפשר להבדיל בין הסדרות המתוסרטות לפי שני פרמטרים עיקריים (ולא, 'טובה' ו'גרועה' זה עניין של טעם):

החלוקה הראשונית היא הז'אנר הראשי:
דרמה (שכל פרק הוא פחות או יותר 45 דקות) או -
קומדיה (כל פרק הוא 25-35 דקות).

חלוקה נוספת היא לפי המבנה:
א. סדרות עם ארק (כמו הקשת שבתמונה:) שהעלילה בהן מתפתחת במהלך העונה:
דרמה/ דרמה קומית שבועית - פרק בשבוע, בדרך כלל 8-12 פרקים אבל יש גם יותר ופחות (כמו 'בשבילה גיבורים עפים').
דרמה יומית - פרק ביום, בדרך כלל 25-35 פרקים לעונה (כמו 'מטומטמת').
מיני סדרה - (חיה יחסית נדירה בישראל) מעט פרקים, נגיד בין 3-7 (כמו 'נבלות').
בסדרות עם ארק יהיה בדרך כלל איזה 'קליף האנגר' בסוף כל פרק - אירוע חזק שיישאיר את הקהל במתח להמשך הסיפור, כך שיהיה חייב לצפות בפרק הבא (כמובן שצפיית הבינג' שינתה את כל החוקים...).

ב. סדרות שכל פרק עומד בפני עצמו - stand alone (כמו השבלול בתמונה!), בהן אין התפתחות עלילתית מפרק לפרק, אלא עולם סדור שבכל פרק מתרחש בו סיפור אחר. 

זה אמנם יכול להיות גם דרמה (כמו 'מראה שחורה'), אבל בארץ, בינתיים, פרקי stand alone הם בדרך כלל קומדיה, או ליתר דיוק- סיטקום (כמו 'נבסו') - קומדיית מצבים שבה הכל חוזר לקדמותו בסוף כל פרק ללא התפתחות עלילתית משמעותית (לפעמים יש עלילה אחת שמתפתחת לה באיטיות, נגיד הרומן של רוס ורייצ'ל ב'חברים').

אגב, סיטקומים (פשוטים אך טובים!) הם מוצר נדיר אך מבוקש, כי אפשר לשדר אותם בלי הפסקה בשידורים חוזרים, בלי רצף עלילתי, כמו פיצוחים (משתלם לערוץ). 

זאת אומרת, שאם כתבתםן דרמה, תבדקו שכל פרק הוא כ-45 דקות ושהסיפור שלכםן מסופר ב-10 פרקים פחות או יותר (אלא אם זה אמור להיות דרמה יומית ואז, כאמור, בהרבה יותר פרקים).

ואם סגנון הכתיבה שלכםן הוא קומי, צריך שאורך כל פרק יהיה כחצי שעה ואז לבדוק: האם יש התפתחות משמעותית מפרק לפרק ובמהלך העונה?
אם כן - יצא לכםן דרמה קומית. אם אין התפתחות ויש פאנץ' כל כמה שורות - מזל טוב, נולד לכםן סיטקום. ואם אין התפתחות דרמטית, אבל זה גם לא אמור להצחיק ברמת הלהחזיק את הבטן - פשוט תכתבו קומדיה.

מה שבטוח, כאמור - כיוון שהדברים משתנים, חשוב לבדוק איזו תבנית של סדרה קיימת שהופקה לאחרונה בערוץ אליו אתםן רוציםות לשלוח מתאימה לכםן (גוגל עושה עבודה נפלאה בזה) ולעבוד לפיה. ככה גם הכתיבה וגם ההגשה יהיו מקצועיות. 


איך כותבים תסריט?

מזמינה אותך ללכת איתי צעד אחר צעד בכתיבת והגשת התסריט שלך

קורס תסריטאות

הנה אני מסבירה את זה גם בבלוג הוידאו:

ללמוד לכתוב תסריט וליהנות מהדרך
תסריטאות עם דניאלה דורון