אני לא יודעת איך זה התחיל אצלכםן: קודם היתה לכםן עלילה – סיפור חזק ומעניין שרציתםן לספר? או אולי זאת הדמות שניקרה לכםן בראש וביקשה שתכתבו עליה תסריט? ואולי בכלל הכל התחיל בלוקיישן - מקום או עולם שאתםן מכיריםות ממש טוב ומביניםות שיש בו אחלה פוטנציאל לתסריט.

כך או כך ואולי אחרת – מה שחשוב להבין די בתחילת תהליך הכתיבה הוא: מה הקונפליקט הראשי של התסריט. וכשאני כותבת "הקונפליקט הראשי" אני מתכוונת לשני הערכים הסותרים העיקריים בו שמרכיבים את התמה, הרעיון בו הוא עוסק.

אחרי שתבינו את זה, כל השאר – הדמויות, הדיאלוגים, הסצנות ואפילו הארט – יהיו פועל יוצא של הקונפליקט הראשי ויהדהדו אותו.

ואני פותחת סוגריים, רגע, איפה מקש השיפט, הנה
(יש לציין שלפעמים מבינים את הקונפליקט העיקרי, התמה, רק בסוף תהליך הכתיבה וכמובן שזה לגמרי בסדר, כי תהליך יצירתי אי אפשר להנדס. אבל... אני ממליצה בחום בכל זאת לנסות ולהתחיל לחשוב על זה כבר בהתחלה, כדי שכל שאר התסריט יצא מהודק יותר. כל כך אני ממליצה בחום, שזה אחד הנושאים הראשונים שאני מדברת עליהם בקורס התסריטאות השלם).

אז מה זה הקונפליקט הראשי הזה, שמהווה את התמה של התסריט?

את הקונפליקט הראשי אפשר, כאמור, לנסח בתור שני ערכים סותרים ואת התמה, כמשפט (חכם:) שהוא הלב של התסריט שלכםן, מה שאתםן רוציםות לספר לעולם. לדוגמא–

הקונפליקט הראשי: 'נאמנות מול בוגדנות' והתמה: "מוטב להיות נאמן לערכים מאשר לבני אדם".

הקונפליקט הראשי: 'עצמאות מול תלות' והתמה: "עצמאות אמיתית היא לא להיות תלויה, גם לא בעצמך".

הקונפליקט הראשי: 'מעמד גבוה מול מעמד נמוך' והתמה: "צו הלב גובר על צו החברה", כמו בטיטניק – ואני מרחיבה על זה בבלוג הווידאו שלצורך האותנטיות צולם בים:).

אז בואו גם פה ננתח סרט שדי בטוח כולכםן ראיתםן, אם רציתםן ואם האחייניםות שלכםן רצו – פרוזן ("לשבור את הקרח", עיבוד חופשי ל'מלכת השלג').

אם תיזכרו בו רגע, אני מניחה שיעלו לכםן תוך שניה שני הערכים הסותרים בו. 'חום מול קור'? מתקרב... 'פתיחות מול סגירות'? מתחמם, 'לב חם מול לב קפוא'? בינגו! והתמה, כפי שאומר מלך הטרולים ומוכחת ברגע השיא – "מעשה של אהבת אמת יפשיר לב קפוא". לא מאמיניםות? תשאלו את התסריטאית-במאית ג'ניפר לי.

אבל בואו נגיד רגע שאנחנו התסריטאיםות של 'פרוזן'. מרגע שהבנו את הקונפליקט הראשי והתמה, נוכל לכתוב את שאר התסריט, שכל נדבך בו יהדהד אותם:

נחלק את הדמויות משני צדי הקונפליקט: את הגיבורות אנה (לב חם) מול אלזה/אלסה (קפוא), את דמויות המשנה: אולף החבקן מול איש השלג קר הלב וכו'; 

נשלב את זה בעלילה: לא רק בעלילה הראשית שבה אנה החברותית מנסה לגרום לאלזה המתבודדת לפתוח את הדלת ואת הלב ולהפשיר את העולם... אלא גם בעלילות קטנות יותר, כמו האירוסין המהירים של אנה הספונטנית והטלת הווטו עליהם על ידי אלזה המחושבת.

גם "הארט" ובמקרה זה הגרפיקה יהיו מושתתים על כפור וחום ונמצא לוקיישן מתאים. 

ואפילו – השירים המעולים ('love is an open door',  'frozen heart' וכמובן 'let it go'…).

ואם כל זה נשמע לכםן מזה ברור, הרי שזאת חוכמה שלאחר מעשה (חוכמה של צפייה לאחר כתיבה).
הסיפור של אנה ואלזה היה יכול להיות מבוסס בכיף על קונפליקט אחר לגמרי (סתם אני זורקת – 'קנאה מול פרגון' בו אנה היתה חותרת תחת אלזה לקבלת הכתר, או 'נקמה מול מחילה', בו אלזה היתה עסוקה בלנקום באנה על שהוריה אהבו אותה יותר) וכל בחירה שכזאת היתה בוראת לנו סרט אחר.

אז עכשיו: לא משנה באיזה שלב אתםן בכתיבת התסריט - נסו לחשוב על הקונפליקט העיקרי בסרט או בסדרה שלכםן. נסו לנסח אותו במונחים של 'ערך מול ערך סותר' ואז, תכתבו את התמה שעולה מתוך זה.

מאמינה בכםן בכל לבי החם:-)


איך כותבים תסריט?

מזמינה אותך ללכת איתי צעד אחר צעד בכתיבת והגשת התסריט שלך

קורס תסריטאות

והנה בלוג הווידאו שמנתח עוד סרט אזוטרי חביב בשם 'טיטניק':

איך הקונפליקט הראשי מכתיב לנו את כל שאר התסריט

ללמוד לכתוב תסריט וליהנות מהדרך
תסריטאות עם דניאלה דורון