ה-? וה-! של התסריט

כתיבת תסריט היא כמובן עניין יצירתי ביותר, אבל לא פחות - מתמטי (מחזור 28 האהוביםות- מקדישה בלוג זה לכםן אחרי ערב הפיץ' המרגש ;-) 

לא משנה אם אתםן מתחיליםות בשטף של רגשות ואז עושיםות בהן סדר,
או יושביםות מול יסודות המבנה ואחר כך "שופכיםות" את הנשמה לתסריט -
לסיפור טוב יש כמה חוקים ברורים שיהפכו אותו לאחד כזה (סיפור טוב:). 

אחד מהם הוא הקשר ההדוק שבין סצנת המאורע המחולל לסצנת השיא.

כיוון שהוא חשוב, חשבתי להכין טיפ טיפון חמוד (כי משהו שקוראים לו 'טיפ טיפון' חייב להיות חמוד) ולהציע לכםן לחשוב על זה כעל סימן שאלה -?- שנפתח במאורע המחולל וסימן קריאה -!- שנותן לו תשובה ברורה בשיא

והדגש הוא על הקשר הישיר ביניהם: לא משנה באיזה שלב בכתיבה אתםן, שימו לב שהתשובה שנתתםן בסצנת השיא עונה על השאלה ששאלתםן במאורע המחולל.

למה זה חשוב?
כי המאורע המחולל מוציא את הדמות למסע להשבת הסדר שהופר ולכן השיא צריך להיות - האם הצליחה להחזיר או לא?

לדוגמא (בחרתי מתוך קטגוריית 'הנצפים ביותר' בסלקוםTV...)

תברח:
מאורע מחולל - נקלע לבית ההורים? 
שיא - בורח מבית ההורים!

הפנתר השחור:
מאורע מחולל - אויב חדש מאיים?
שיא - האויב מוכנע!

סארו - הדרך הביתה:
מאורע מחולל - הולך לאיבוד מביתו?
שיא - מוצא את הבית!

וונדר וומן:
מאורע מחולל - יוצאת להפסקת המלחמה?
שיא - המלחמה נפסקת!

ג'ומנג'י 2:
מאורע מחולל - נשאבים למשחק?
שיא - יוצאים מהמשחק!

ואם זה נשמע ברור, אז תתפלאו כמה פעמים אני נתקלת בתסריטים שמסתיימים בסצנה דרמטית ונפלאה - אבל לא קשורה לסיפור שנולד במאורע המחולל של העלילה הראשית, אלא משמשת שיא לעלילת המשנה, או פותרת נושא אחר שעלה בכלל במהלך התסריט, מה שישאיר את התסריט לא פתור באמת ואת הקהל - מתוסכל.

וכמובן, כמו תמיד, גם פה צריך לשים כוכבית ענקית:

* תמיד אפשר לסטות מה"חוק", כי אם משהו בכל זאת עובד - הוא עובד.

והנה כל זאת ועוד, בווידאו קפוא:

ובזכות הידע המוקדם הזה, אני קורעת את הבמביני בהתערבויות!



שיהיה בהצלחה ואל תשכחו ליהנות מהדרך,
דניאלה דורון
תסריטאית ומנחת סדנאות כתיבת תסריט 
DraftRishon

ללמוד תסריטאות מתי ואיפה שבא לך בית ספר און ליין לתסריטאות

ללמוד תסריטאות עם עוד אנשים כמוך (ואיתי:) סדנאות חיות

 
טיפ טיפון לכתיבת עלילת התסריט