זהו. כבר לא צריך לחכות לזכיין שיגיד אם הסדרה שלך נבחרה מכל ההצעות, וגם לא לקרן לקולנוע שתאשר את קיומך. העתיד כבר כאן והוא מיטיב עם היוצרים/ות. ובקיצור – סדרות רשת: סדרות שאפשר אשכרה לצלם באייפון שלך (אם לא הצלחת להתארגן על מצלמה...) אחרי שכתבת את התסריט (בזמן שנוח לך) ומצאת מי שישחק אותו (בשביל מה יש חברים?). אחרי עריכה פשוטה, אפשר לשים את זה ביו טיוב ו – לחכות. אולי מחר בבוקר יתגלה ש10,000 אנשים צפו בסדרת הרשת שלך. יופי של התחלה, לא?

מה קורה בחו"ל?
אולי כבר יצא לך להציץ בWeb therapy ולראות את פיבי מ"חברים" (קוראים לה שם פיונה, אבל היא תמיד תישאר פיבי...) עושה טיפול ברשת לכל מיני מפורסמים; או נתקלת בHigh maintenance שמשודרת ב VIMEO ומציגה פיסות מחייו של סוחר סמים קלים בניו יורק; או אולי באחת מ50 סדרות הרשת הכי מצחיקות, על פי טיים אאוט ניו יורק

מגניב לראות איך כל אחת מהן עשויה בסגנון שונה, באורך וליין אפ לא זהה וגם השפה והתכנים יכולים להתפרע לכיוונים שונים, כי היי, זה משודר ברשת.  

ומה קורה בארץ? 
גם לנו יש את כל האמצעים לעשות סדרות רשת מעולות (כאמור – הכישרון שלך פלוס צוות מוכשר) ויש המון דוגמאות לזה ("משיח" ו"בקרוב אצלך" הן הידועות יותר, ויש גם את "קופי המקלדת" שיוצרים דברים משעשעים). 

לאחרונה נחשפתי לעוד המון פיילוטים לסדרות רשת ישראליות במסגרת תחרות "יוצרים ברשת", חלקם ממש מרשימים (מה הכי אהבת שם? מעניין לשמוע).

ומה יוצא לך מזה? 
אודי כגן, יוצר "משיח" אומר ש"המודל הכלכלי הוא פשוט - אין כזה. ההוצאות שלנו ואין רווחים. מה שנקרא: סתם מהלב". 

אז נכון, סדרת רשת עדיין לא תמיד משתלמת כלכלית. אמנם בשלב מסוים אפשר להתחיל להרוויח מזה קצת באדיבות הפרסומות מיו טיוב, או עוד קודם, אם מצאת איזה ספונסר שיעמוד מאחוריך (ועדיף אחד ישראלי, כי שרשרת האישורים של מותג מחו"ל יכולה להוציא את המיץ). אבל גם אם יש רק הוצאות ואין רווחים, סדרת רשת היא הזדמנות אמיתית ליצור משהו בקלות יחסית, לקהל זמין ביותר ובעתיד - אולי רשת טלוויזיה תקנה אותך (או שהסדרה שלך תישאר ברשת בגאווה רבה).

איך עושים את זה טוב?
אני חושבת שלכל הסדרות הטובות יש מכנה משותף אחד – הן חייבות לעניין. נכון, אפשר להגיד את זה על כל סרט או סדרה, אבל בסדרת רשת, בעיקר בזכות היותה חפה מכל מחויבות לגוף שידור, חייב בהכרח להיות משהו מסעיר שיגנוב את דעתנו למשך כמה דקות, וכאמור - כל הדרכים לכך כשרות. 

אז אם תמיד רצית לכתוב משהו אבל נרתעת בגלל המנגנונים, סדרת רשת היא ללא ספק הפורמט שלך. כדי לבנות צוות מנצח, אפשר להיעזר בשירותי הפייסבוק ולחפש קבוצות שקשורות לעניין (בימוי, צילום, עריכה) להלהיב אותם על הרעיון ו-לצאת לדרך.
רק חשוב שהתוצאה תהיה – קצרה. מעניינת. גלובלית (אולי אפילו באנגלית?) ו-בועטת.

שיהיה בהצלחה ולא לשכוח לשלוח לי לינק לסדרה שלך.

דניאלה דורון
תסריטאית ומנחת סדנאות כתיבת תסריט

משיח