יולי 2015

אז יש לכם רעיון לסרט או לסדרה, אתם יודעים בגדול מה אתם רוצים שיקרה שם, יש לכם זמן לעבוד, אפילו המוזה שורה עליכם ועכשיו... מה עכשיו? לא, לא מסמרים ונוצות, כי אם – הפרמיס.

(ואם רק עכשיו התוודעתם למושג, נכונה לכם נפילת אסימון בסדר גודל של 9.11).

אתם מוזמנים לצרוך את המידע גם דרך קטע הווידאו בלחיצה פה :)


אז ככה - הפרמיס הוא התקציר המזוקק של הסרט או הסדרה שלכם ב-25 מילים. "25 מילים?!?!?!?!?! איך אפשר לכתוב את כל הרעיון שלי ב-25 מילים? זה סרט מאוד מורכב עם המון היבטים ודמויות ותפניות בעלילה!".

אז זהו, שלא רק שזה אפשרי, זה ממש הכרחי. עוד מעט אסביר למה. אבל בינתיים – בואו נגלה ממה עשוי הפרמיס הזה.

יש לציין שיש כל מיני פירושים למושג, אבל הדרך שאני מעדיפה להשתמש, היא הדרך הממצה ביותר בעיניי והיא: 25 מילים שמורכבות מדמות, קונפליקט ומהלך עלילתי.
וזאת הרי התורה כולה על רגל אחת – כל סרט וכל סדרה מובלים על ידי דמות שרוצה להשיג משהו ונתקלת במכשולים (מה שבונה את המהלך העלילתי) והקונפליקט (שהוא, כידוע, המרכיב הכי חשוב בכל סרט או סדרה) יעלה בין הדמויות, או בין הרצון למכשול, או בין העולמות המתנגשים או בין שני ערכים שהיצירה מתמקדת בהם.

ואם עדיין המושג לא ברור, תחשבו על הפרמיס כעל התקציר שאתם קוראים על סרט לפני שאתם הולכים אליו, או הטקסט שנגלה לכם כשאתם לוחצים על כפתור ה"אינפורמיישן" כדי להבין על מה הסדרה שאתם צופים בה.

אז בואו נגיד שאתם צופים בסדרה, לחצתם על הכפתור וגיליתם שזאת סדרה על "מאבקיהן הפוליטיים של משפחות אצולה הנלחמות משחק קטלני על שליטה בשבע ממלכות דמיוניות במטרה לכבוש את כס המלוכה". איזו סדרה זאת? – נכון, "משחקי הכס". המעריצים ישתוללו ויגידו שיש בה הרבה מעבר לזה, אבל היי, תראו איך יש בזה את כל מה שצריך להבין על הסדרה – הדמויות הן משפחות אצולה, המהלך העלילתי – מאבקי השליטה שלהן על כס המלוכה והקונפליקט? כשיש כמה משפחות אצולה שמתחרות על כס אחד – יש קונפליקט :).

ונגיד שזפזפתם והגעתם לסדרה אחרת. לחיצה על הכפתור מגלה ש"הסדרה עוקבת אחר פוליטיקאי ממולח וחסר מעצורים היוצא למסע ברוטלי של תככנות פוליטית על מנת לנקום ולטפס במעלה הסולם הפוליטי".
"בית הקלפים" כמובן. מי הדמות שלנו? פוליטיקאי חסר מעצורים. המהלך עלילתי? המסע הברוטלי לקידום מעמדו. והקונפליקט? עולה מתוך הנקמה שלו במערכת. ומה עם העיתונאית? אשתו? הנשיא? כולם חלק מזה, נגזרת של הפרמיס.

והנה דוגמא לתקציר לסרט שאולי שמעתם עליו - "קבוצת חוקרים מוזמנת לבדוק את בטיחות הפארק החדשני לדינוזאורים משובטים, אך מעשה חבלה בזמן ביקורם משחרר את הדינוזאורים לחופשי". ואני משאירה לכם לפרק אותו לגורמים בעצמכם.

אז למה זיקוק הפרמיס הוא פעולה כל כך הכרחית? כי הניסוח שלו מחייב אתכם לעשות זום אאוט עצבני ולהבין את כל הסיפור שלכם. אם אתם מתקשים לעשות את זה, המשך העבודה יהיה קשה יותר ויותר כי התסריט רק יגדל, אבל יהיה מושתת על בסיס לא ברור.
בקיצור - הפרמיס הוא המצפן שלכם. אז אני מציעה לכם להתעכב עליו ככל הניתן ורק אז, כשהוא מדויק, תוכלו להמשיך בדרך ולדעת שאתם לא סוטים מהסיפור שהתיישבתם לראשונה לספר.

אז שיהיה בהצלחה, ואל תשכחו ליהנות מהדרך!
(אתם מוזמנים לשלוח אליי את הפרמיסים שלכם - [email protected]).

דניאלה דורון
תסריטאית ומנחת סדנאות כתיבת תסריט DraftRishon


נ.ב.
כדי להמשיך ולכתוב, יש את 
קורס האונליין השלם בתסריטאות