איך נולד הסרט שלי, "הדירה":

רציתי לעשות סרט קצר כי סיימתי את לימודי ב"סם שפיגל" לפני שלוש שנים, ולא ביימתי שום דבר מאז. בגלל שאני רוצה בסופו של דבר לעשות פיצ'ר - ועשיית פיצ'ר בארץ זאת דרך ארוכה - החלטתי שעדיף לביים משהו קטן לפני.
ואז עלה לי רעיון - "הדירה".
הסרט הקצר מספר על בחור שמראה את הדירה שלו לזוגות אחרים, אחרי שהוא נאלץ לעזוב את הדירה כי נפרד מהחברה שלו, פרט שמתגלה כגורם ההברחה מספר 1 לשוכרים פוטנציאליים.

העניין הוא שבמהלך לימודיי ב"סם שפיגל" היה לי ניסיון רע מאד עם ועדות תסריט. למעשה, מעולם לא עברתי ועדה בבית הספר ואת סרט הגמר שלי, "מערבולות", הפקתי באופן לגמרי עצמאי לאחר שסיימתי את הלימודים (ולמרות זאת, הוא עדיין נחשב לי כסרט של "סם שפיגל" ואף הגיע דרכם לפסטיבל ירושלים).

אז כשהתבשל לי הרעיון ליצור את "הדירה", החלטתי פשוט להוציא 25,000 ש"ח מחיסכון ולעשות סרט. בשביל זה מראש כתבתי משהו שיכול לעמוד בתקציב העצמאי שלי – לוקיישן אחד זמין, מספר מצומצם של דמויות, ועדיף באור יום ובלי תאורה. אלו היו העקרונות שהנחו אותי.

כשסיימתי לכתוב את התסריט מישהי סיפרה לי במקרה שהדד ליין לתסריטים לסרטים קצרים של קרן גשר בדיוק עומד להסתיים. בחוסר חשק הגשתי את התסריט. רק מתוך עיקרון. לא רציתי להיות אפס שמוותר מראש, אבל האמת שדי ויתרתי מראש.

מכיוון שלא ראיתי שום סיבה לחכות לתוצאות ההגשה, החלטתי להיערך לצילומים כמה שיותר מהר. אני חושב שצילמנו את הסרט כחודש אחרי שהוא נכתב והוגש לקרן. הצילומים נערכו במשך סוף שבוע, אפילו הספקתי לסיים לערוך אותו ושלחתי גרסה שלו לקרן גשר (שם הבקשה שלי עדיין המתינה לאישור).

ואז, אחרי שראו את הגרסה הערוכה, קרן גשר חזרו אליי אלי עם תשובה – הם החליטו לתמוך בו. כך למעשה השגתי מימון לסרט שעשיתי בפעם הראשונה בחיי.

הניסיון שלי לימד אותי לפקפק בוועדות, לא בגלל האנשים שיושבים שם, אלא בגלל שלדעתי המשימה שמונחת לפתחם היא כמעט בלתי אפשרית - מבין עשרות ומאות תסריטים לנסות לאתר את התסריטים שיובילו לסרטים הכי טובים. לכן אני תמיד מעדיף לא לחשוב בגדול אלא בקטן, ככה אם יצא טוב – תקבלו מימון ואם לא (ויש לכם כמה אלפי שקלים להשקיע בחלום שלכם) – הרווחתם סרט :)

יותם וקס

לכתבה על הסרט המצוין של יותם - http://home.walla.co.il/item/2907685

מתוך הסרט "הדירה"
יותם וקס. היוצר השוכר