בחודש הבא תיערך האסיפה הכללית השנתית של איגוד התסריטאים, שבמסגרתה מוזמנים החברים והחברות לבוא לשמוע על פעילות האיגוד, לשאול, להציע, ליזום, ולפגוש את חבריכם התסריטאים והתסריטאיות. במפגש תוצג גם תכנית הפנסיה שנבנתה עבור חברי וחברות האיגוד על ידי חברת "זוהר נאמן".

האסיפה הכללית תיערך ביום ו' 4/9/2015 בשעה 10:00 בסינמטק תל אביב, אולם 2הכניסה חופשית לכל חבר וחברת איגוד שיגיעו, בהצגת כרטיס חבר.

עם זאת, אנו מעודדים אתכם להירשם מראש על מנת שיהיה ניתן להעריך את כמות המגיעים.

30 חברי וחברות האיגוד הראשונים שיירשמו ויגיעו לאסיפה יקבלו במתנה עותק של "ספר התסריט הקצר" המאגד שלושה תסריטים לסרטים קצרים מצליחים מאת היוצרים מאיה דרייפוס, דובר קוסאשווילי ואלעד קידן.

להרשמה לאסיפה

לקראת המפגש, זהו זמן טוב להיזכר קצת בכמה מפעילויות האיגוד מאז האסיפה הכללית של השנה שעברה. להלן סיכום של הפעולות העיקריות שביצענו בשנה האחרונה, לצד פעולה שוטפת לסיוע לחברי וחברות האיגוד:

פעילות האיגוד במאבק למען היצירה המקורית בישראל

  • מאבק להפשרת הפקות ברשות השידור והעלאת תקציבי סוגה עילית – בהמשך למעורבותו של האיגוד בשנה שעברה בדיוני הוועדה המיוחדת לחוק השידור הציבורי, המשיך השנה האיגוד את מעורבותו בנעשה עם רשות השידור על מנת לוודא שגם במצב הביניים הבעייתי שבו היא שרויה (ושאין לדעת מתי יבוא על פתרונו), לא ייפגעו הישגי האיגוד בשנים האחרונות להעלאת השקעת הרשות בהפקות מקור. העיכוב ביישום החוק החדש הוביל למשבר תקציבי ברשות אשר הביא להקפאתן של הפקות רבות, ביניהן שש סדרות מתוסרטות. האיגוד פעל במרץ עד להפשרת ההפקות וממשיך לפעול ולהופיע בדיונים בוועדות הכנסת על מנת לוודא שהמצב לא יישנה. בנוסף, בימים אלו מוביל האיגוד מאמץ להעלאת תקציבי ההשקעה הבלתי מספקים שהוקצבו להפקות מקור בגוף השידור הציבורי העתידי.

  • שותפות בפורום למניעת הטרדות מיניות בתעשייה - בימים אלו משתתף האיגוד ביוזמתן המבורכת של נציגות תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בהובלת ח"כ מיכל רוזין ובשיתוף איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, לניסוח אמנה למניעת הטרדות מיניות בתעשייה. אמנה זו, אשר נמצאת בשלבים האחרונים לניסוחה, צפויה לחייב כל הפקה באמצעים משפטיים וכלכליים לפעול למניעת התופעה בעלת המימדים המדאיגים.

  • מניעת הקלות תוכן לזכייניות ערוץ 2 במסגרת השוואת תנאים לרישיון השידור של ערוץ 10 בחודש ינואר האחרון אישרה הכנסת את התנאים לפעולתו של ערוץ 10 במסגרת רישיון שידור, תנאים נוחים יותר מאשר תנאי השידור בזיכיון. שינוי התנאים עבור ערוץ זה הוביל בעבר להשוואת תנאים באמצעות הקלות מרחיקות לכת גם עבור זכייניות השידור בערוץ המסחרי המקביל, אך הפעם – בעקבות נוכחותנו בדיוני הוועדה והרשות השנייה וכתוצאה של מאמצינו לאורך השנים האחרונות, בחרו המחוקק והרגולטור להגן על "שמורת הטבע" שהיא הסוגה העילית בשידור המסחרי, ועל אף שתיקון החקיקה כולל הקלות בחובת ההשקעה הכוללת של הזכייניות בשידורים, ההקלות אינן כוללות פגיעה בהשקעה בתוכניות מסוגה עילית או בתמיכה בהפקת סרטי קולנוע ישראלי.

  • הוועדה לבחינת הפקות מקור בערוצים המסחריים (ועדת אייל) - לפני כשנה הופיעו נציגי האיגוד בפני ועדת אייל, ועדה מטעם משרד התקשורת אשר פעולתה הסתיימה במסקנותשאם ייושמו יכולות להוות בשורה דרמטית עבור ציבור היוצרים בישראל ובפרט עבור יכולתם של יוצרים ויוצרות בישראל ליהנות מזכויות בעלוּת ראויות ביצירותיהם. נכון לעת זו, לאחר הבחירות וחילופי שר התקשורת לא ברור מה יעלה בגורל המסקנות, אך אנו מקווים כי הקול הברור העולה מהן בעד הגנה מוגברת על זכויותיהם של היוצרים ביצירותיהם ישמשו בסיס איתן לדיונים עתידיים בנושא.

  • פעילות פוליטית בתחום חופש הביטוי – אחת ממטרות האיגוד בפעולתו למען ציבור התסריטאים והתסריטאיות בישראל היא להבטיח את יכולתנו ליצור באופן חופשי בישראל, יצירה אשר תנאיה אינם מוכתבים על ידי גורמים לא רלוונטים ושיקולים לא ענייניים, וזאת מתוך האמונה כי יצירה חופשית אינה רק חיונית לאיכותה המקצועית של מלאכתנו כי אם גם לקיומו של עיקרון חופש הביטוי במדינה דמוקרטית. לצערנו, בחודשים האחרונים ניכר כי עיקרון זה נתון תחת איום ממשי, החל במתקפה הפוליטית על תיאטראות אל מידאן בחיפה ואל מינא ביפו, דרך לחצים פוליטיים שהביאו להדרתו של הסרט "אל סף הפחד" מפסטיבל הסרטים הבינלאומי בירושלים, מניעת הקרנת הסרט "רעד בעזה" בסינמטק שדרות ובעיר באר שבע, סירוב סינמטק חיפה ואולמות נוספים להשכיר אולם לעמותת "זוכרות", ועוד מקרים נוספים. חשוב להדגיש כי אין המדובר מבחינתנו בסוגיה הכרוכה בעמדה פוליטית כי אם בעניין עקרוני – כאיגוד ליוצרים לא נוכל להשלים עם מצב שבו גורמים פוליטיים ובירוקרטיים מתערבים, לרוב באמצעות הליכים לא חוקיים, בבחירת סוגי היצירות המותרים לצפייה בישראל. איגוד התסריטאים פעל וימשיך לפעול במחאה נגד כל תופעה מסוג זה. לאחרונה אף החריף האיגוד את המאבק והודיע כי לא יתמוך באירועים שהוא מממן מדי שנה בפסטיבל חיפה עד שלא תהפוך העירייה את החלטתה לא לאפשר השכרת אולמות קולנוע בעיר לעמותת "זוכרות". במידה ולא תיהפך ההחלטה, מתחייב האיגוד להפנות את הכספים שנחסכו לפעילויות אחרות לרווחת התסריטאים והתסריטאיות בישראל.

  • כינוס לחברי וחברות האיגוד בנושא חופש הביטוי – המשבר הנ"ל בסוגיית חופש הביטוי פרץ אל פני השטח בסערה ועורר דעות רבות וחלוקות. האיגוד חש כי נפיצות העניין מחייבת את קיומו של דיון דחוף בהשתתפות חברי וחברות האיגוד, ואכן כשלושים חברים וחברות נענו להזמנה והגיעו להשמיע את דעתם ולהצביע על מדיניות האיגוד בסוגיה מורכבת זו. ההחלטה לגבי פעולות המחאה שפורטו לעיל התקבלה לפי העקרונות שהוסכמו באותו הדיון. לקריאת סיכום הדיון

  • מאבק למען זכויות ומעמד התסריטאים

    לאורך השנה מייצג האיגוד את חבריו במגוון חזיתות ומסייע בפניות אישיות מצד חברי איגוד. לצד זאת ופרט לפעולות שמטרתן הגנה והגדלה של התקציבים המופנים לתוכן מתוסרט בישראל, האיגוד פועל גם כגוף יציג עבור ציבור התסריטאים והתסריטאיות להגנה על זכויותיהם ותנאי העסקתם. בין פעולותינו הבולטות בתחום זה בשנה האחרונה:

  • רענון נהלי פיתוח בגופי שידור – בעקבות מספר פניות שקיבל האיגוד בדבר צניחה בסכומים המוצעים לתסריטאים ותסריטאיות ע"י גופי שידור עבור פיתוח סדרות, פנה האיגוד לכל גופי השידור הגדולים בישראל עם תזכורת לגבי השכר הראוי לעבודת התסריטאי. פניית האיגוד הובילה לקבלת התחייבויות כתובות מצד שני גופי שידור לעמידה בנאותות הפיתוח הראויה ואף לפגישות מועילות עם גופי שידור נוספים בנושא. אנו שבים וקוראים לחברי וחברות האיגוד לזכור כי נאותות הפקה מתחילה בנאותות פיתוח. התייעצו איתנו לגבי כל הצעה אשר נראית לכם לא ראויה!

  • התערבות להבטחת זכותם של תסריטאי ערוץ מאיר לתמלוגים – בעקבות פנייתו של חבר איגוד ביחד עם חברי איגוד נוספים בצורה שאין לתאר אותה אלא כמופת של תודעה איגודית, ליווה האיגוד את התסריטאים העובדים בערוץ מאיר בהתנהלותם מול הערוץ ומול חברת תל"י והביא לניסוחם של חוזים חדשים אשר מאפשרים לתסריטאים והבמאים העובדים בערוץ להגן על זכותם לתמלוגים.

  • שירותים לחברי האיגוד

    כתמיד, גם השנה היתה דלתו של האיגוד פתוחה בפני כל חבר וחברת איגוד לכל בשאלה, התייעצות, בקשה או רעיון. אנו ממשיכים וקוראים לכל חבר וחברה לא להסס ולהתקשר אלינו עם כל סוגיה מקצועית שבה אתם נתקלים – חבל לשבור את הראש לבד, בשביל זה יש איגוד!
    בין השירותים והפעולות שביצענו עבור חברי האיגוד השנה:

  • ייעוץ בסוגיות מקצועיות - בשנה האחרונה העניק האיגוד ייעוץ לעשרות חברי וחברות איגוד בפגישות במשרד האיגוד, ועוד עשרות רבות של ייעוצים בטלפון ובמייל, בכל נושא החל משכר וזכויות, דרך יחסי עבודה עם שותפים, התנהלות מול גופי מקצוע, סוגיות משפטיות ועוד.

  • הגדלת היצע ספרי התסריטאות בספריות - בשנה האחרונה פנה האיגוד לספריית בית אריאלה וספריית הסינמטק בתל אביב והביא לרכישת מלאי חדש של ספרי עיון מתחום התסריטאות, על מנת להגביר את נגישותם של חברי וחברות האיגוד לכלי מקצועי חשוב זה. אנו קוראים לחברי איגוד ביישובים נוספים – במידה וברצונכם לראות מלאי דומה גם בספרייה שלכם, פנו אלינו בציון שם הספרייה ופרטי התקשרות, ואנו נפנה לספרייתכם המקומית בפנייה דומה.

  • ייעוץ פנסיוני ופוליסה מיוחדת לחברי האיגוד – בשנה האחרונה עבד האיגוד עם חברת "זוהר נאמן" על פוליסת ביטוח ופנסיה המותאמת במיוחד לצרכי תסריטאים. תכנית הפנסיה תוצג באסיפה הכללית הקרובה וכמובן תפורסם לכלל חברי האיגוד כאן באתר האיגוד. חברים וחברות, אל תקלו ראש בעניין! כעצמאים, רובנו לא נהנים מהפרשה לקרן פנסיה על ידי מעסיק, ואם לא נדאג לעצמנו אנו עשויים להגיע לשלב מאוחר בקריירה ללא רשת ביטחון כלכלית להמשך חיינו. אנו קוראים לחברי וחברות האיגוד להגיע לאסיפה הכללית ולשמוע על התכנית החשובה.

  • פרסום מידע מקצועי לתסריטאים – גם השנה המשכנו לפרסם באמצעות אתר ואיגרת האיגוד כל מידע מקצועי הרלוונטי לציבור התסריטאים בישראל לרבות מועדי הגשה, קולות קוראים, שינויים בנוהלי קרנות וגופי שידור, ועוד.

  • הטבות - לצד הטבות קבועות בסינמטקים ומוסדות נוספים והטבות מתחלפות בפסטיבלים לקולנוע, אירועי תרבות ושירותים שונים, השנה החל האיגוד בעבודה על הצטרפות למועדון לקוחות ייעודי ליוצרים ויוצרות בישראל. אנו מקווים להביא לכם חדשות נוספות בעניין זה בהקדם, ובינתיים מעודדים אתכם להביא לידיעתנו שירותים ואירועים שבהם יכול האיגוד לדעתכם להשיג עבורכם מחירים מוזלים.

  • בניית אתר האיגוד החדש – חברים וחברות, זה לא סוד: האתר שאתם קוראים ברגע זה הוא ישן ומיושן. בחודשים האחרונים עמל צוות האיגוד במרץ על בניית אתר חדש, בכתובת חדשה, אשר יספק לכם גישה נוחה ויעילה יותר לשירותי האיגוד ולמידע מקצועי חשוב. בניית האתר תסתיים בשבועות הקרובים, ויש למה לחכות!

  • תוכן והעשרה בנושאי כתיבה באמצעות עמוד הפייסבוק של האיגוד – כפי שבוודאי שמתם לב, עמוד הפייסבוק של האיגוד מציע בשנה האחרונה משאבים רבים מבעבר בתחום הכתיבה וההשראה, תחת ניהולו של מנהל המדיה החברתית החדש באיגוד, מאור גילרמן. תכנים מסוג זה יועלו בהמשך גם לאתר האיגוד החדש. אנו מעודדים את חברי האיגוד לנצל את הרשת החברתית, להגיב ולשתף, לקיים דיונים בנושאי כתיבה ולקיים את קהילת האיגוד גם במרחב חשוב זה.

  • פרויקטים ואירועים

  • מסגרות לקידום יצירת סרטי ילדים ונוער – השנה שיתף האיגוד פעולה בפעם השלישית עם פסטיבל ת"א הבינ"ל לסרטי ילדים ונוער בקיום אירוע הפיצ'ינג השנתי לסרטים מז'אנר זה. מתוך למעלה משלושים הגשות ושישה פרויקטים שהוצגו באירוע, זכו היוצרים מוטי אבירם ואלון גור אריה (חבר איגוד התסריטאים) בהשקעת קרן הקולנוע הישראלי בפיתוח התסריט צ'ומפי. בנוסף השתתף האיגוד בהפקת מיזם בינלאומי לקידום סרטי ילדים ונוער לשלב הפקה, בשיתוף הפסטיבל וקרן הקולנוע הישראלי. במיזם המקצועי שהתקיים לאורך יומיים במסגרת הפסטיבל עבדו שישה צוותים של יוצרים ישראלים עם תסריטים בשלב "חבילת הפקה" על הפרויקטים שלהם עם משלחת נציגי תעשיית קולנוע הילדים והנוער הגרמנית. במקביל, ממשיך האיגוד לקדם את החזית החשובה של קידום עשיית סרטי ילדים ונוער בישראל מול קרנות הקולנוע.

  • דראפט/סקיצה: מסגרת ליצירת שיתופי פעולה מקצועיים בין תסריטאים ויוצרי אנימציה – זמן קצר לפני האסיפה הכללית הקודמת השקנו בשיתוף עם איגוד מקצועות האנימציה את מסלול דראפט/סקיצה, שמטרתו לייצר שיתופי פעולה בין תסריטאים ויוצרים מתחום האנימציה. במסגרת הפרויקט בשנה שעברה, שכלל יום עיון משותף לשני האיגודים, אירוע פרזנטציות וספיד דייטינג, שני סבבי לקטורה ופיצ'ינג מסכם, הורכבו צוותי עבודה חדשים רבים וחולקו מענקי פיתוח לסרט קצר ולסרט עלילתי ארוך בסך כולל של 80,000 ₪, על ידי קרן רבינוביץ (פרויקט קולנוע) ומיזם י-ם לקולנוע וטלוויזיה. השנה מתקיים המסלול בפעם השנייה, במתכונת מעט פשוטה יותר ובהשקעה בסך כולל של 130,000 ₪ מטעם הקרנות. ההגשה לשלב הראשון של הפרויקט הסתיימה ממש השבוע, ואנו מתרגשים לראות את שיתופי הפעולה החדשים שייווצרו השנה!

  • כיתות אמן עם התסריטאית קייט ברנאו – בחודש יוני קיים האיגוד בשיתוף פעולה עם הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים שתי כיתות אמן בהשתתפות התסריטאית קייט ברנאו ("דם אמיתי", "בית הקלפים") ובהנחיית התסריטאים חברי האיגוד אבנר ברנהיימר ודניאלה דורון. כיתות אמן אלו סיפקו הזדמנות להבין וללמוד על ההבדלים בין שיטת העבודה בכתיבת סדרה בישראל לבין שיטת "חדר הכותבים" הנהוגה בטלוויזיה האמריקאית.

  • ספר התסריט הקצר – עוד במסגרת שיתוף הפעולה עם הפסטיבל הבינ"ל לסרטי סטודנטים, השתתף האיגוד בהוצאתו לאור של "ספר התסריט הקצר", אוגדן של שלושה תסריטים לסרטים קצרים מצליחים מאת היוצרים מאיה דרייפוס, דובר קוסאשווילי ואלעד קידן. האיגוד שמח וגאה להוסיף להיצע הטקסטים התסריטאיים המפורסמים בעברית ומתכנן להמשיך ולהוסיף להיצע זה בעתיד. כאמור, 30 חברי וחברות האיגוד הראשונים שיירשמו ויגיעו לאסיפה הכללית יקבלו עותק של הספר במתנה.

  • סדנת The Essence of Storytelling עם כריסטופר ווגלר – עשרות חברי וחברות איגוד הגיעו לסדנה בת היומיים שהתקיימה בחודש אוקטובר האחרון בשיתוף איגוד המפיקים בסינמטק תל אביב, בהנחייתו של אחד מבכירי עורכי התסריט בהוליווד כריסטופר ווגלר, מחבר הספר הקאנוני The Writer's Journey.

  • יום עיון: לעשות מינגלינג ולהישאר בחיים – ביום העיון שהתקיים בחודש ספטמבר בהנחיית המאמנת טלי נוי-מאיר קיבלו חברי וחברות האיגוד הזדמנות לשפר את כישוריהם ביצירת קשרים ושיחות באירועים מקצועיים.

  • יום עיון: אמנות האדפטציה – ביום העיון המקיף שהתקיים בחודש אפריל האחרון העניק חבר האיגוד מאור גילרמן הרצאה מעמיקה בנושא מלאכת האדפטציה כפי שהיא משתקפת בפרויקט 929, שבמסגרתו מעובדים פרקי התנ"ך לסרטוני אנימציה, ולאחר מכן פאנל בנושא עיבוד מספר לסדרת טלוויזיה, בהשתתפות חברת האיגוד תמר מרום, הסופרת נועה ירון דיין וסוכנת היוצרים אביטל כרמון, ובהנחיית חברת הנהלת האיגוד, התסריטאית עלמה גניהר.
    לצפייה ישירה ביום העיון המלא

  • סדנה לסרטי ניו מדיה בביה"ס ג′אמפקאט – שישה חברי וחברות איגוד השתתפו בסדנה מיוחדת שיזם האיגוד בשיתוף פעולה עם ביה"ס ג'אמפקאט ולמדו כישורים משלימים בהפקה – צילום, עריכה, בימוי שחקנים ושיעורים נוספים, ליצירת סרטוני ניו-מדיה באופן עצמאי.

    פרויקט MIX בשיתוף קרן גשר – בימים אלו שוקד האיגוד על מסגרת הגשה ייחודית בשיתוף קרן גשר לקולנוע רב תרבותי. 

    להתראות באסיפה הכללית! להרשמה