יושבים לכתוב סצנה? רגע לפני שאתם נותנים לאצבעות שלכם ללכת, כדאי שתשימו לב:

9. איך הסצנה מקדמת את העלילה?

התסריט שלנו הוא נסיבתי. דבר מוביל לדבר, סצנה לסצנה ולכן – אם יש סצנה שמרגישה שהיא לא מקדמת את העלילה ושאפשר בלעדיה – ובכן, אכן אפשר בלעדיה.

10. האם הסצנה היא פועל יוצא של הפרמיס?

בראשית, היה הפרמיס. הגרעין של התסריט שמכיל את כל ה-DNA שלו. ואז התחלתם לכתוב והגעתם למסמכים מפורטים יותר, כמו הסצנה הזאת שאתם כותבים עכשיו. נסו לבדוק שלמרות שעברתם כברת דרך, כל סצנה עדיין מכילה את תמצית הרעיון שהתיישבתם לפתח.

11. מה הקונפליקט בה?

קונפליקט, כידוע, הוא נשפת אפה של הדרמה. ולכן אין סצנה שאין בה קונפליקט. קונפליקטון. משהו. אפילו ויכוח.
כי הרמוניה זה משהו שטוב בחיים, אבל זוועה לתסריט שלנו.

12. מה כל דמות רוצה בסצנה הספציפית הזאת ומה המכשולים שבדרך?

דמות-רצון-מכשול, הוא משולש הזהב התסריטאי אז כמובן שחשוב שבכל סצנה, ממש בכל אחת, כל אחת מהדמויות תרצה משהו, ושהמשהו הזה יהיה ספציפי. אחרת הדמות הזאת תזלוג בתוך הסצנה. וכמובן שבדרך להשגת הרצון הזה יהיו דברים שיעמדו בדרכה, להלן – המכשולים (אחרת? נכון, אין קונפליקט).

13. איפה הכי מאוחר אני יכול/ה להתחיל אותה וכמה הכי מוקדם אני יכול/ה לסיים?

חשבו על הסצנה כעל סטייק (ולצמחוניים שביניכם – חתיכת טופו) שהיא הנתח הכי עסיסי שאפשר לחתוך. תורידו לה את ההתנעה של ההתחלה ואת העייפות של הסוף ותישארו רק עם האמצע, שהוא – ברוב המקרים – יהיה דרמה טהורה ומרתקת.

14. מה השיא של הסצנה?

נכון שכל סצנה היא מעין סיפור קצר? ונכון שלכל סיפור יש שיא? אז תחשבו על השיא של הסצנה שלכם, משם אתם יכולים לתכנן את הסצנה אחורה ואז - לשבת לכתוב.

15. איזה סוד, פער מידע, אני יכול/ה לשתול?

הסצנה היא לא מסמך שצריך להעביר לצופים עובדות. הסצנה היא טקסט תסריטאי שאמור להעביר את הצופים חוויה, ולכן – תמיד תחשבו על הסוד, על פער המידע שתוכלו להשתמש בו, שיגרום לצופים להיות פעילים ומרותקים.

16. האם הסצנה נגמרת שונה מאיך שהתחילה והאם יש במהלכה שינויים?

בכתיבת התסריט אנחנו תמיד נעים בין שני קצוות – פלוס ומינוס. שימו לב שיש הבדל בין ההתחלה והסוף של הסצנה ושיש במהלכה שינויים (בפעולות, בדיבור, ואפילו באנרגיה). השינויים האלה נקראים ביטים והם יגרמו לסצנה שלכם לא להיות שטוחה ופיהוקית.

17. האם היא מאפיינת את הדמויות?

לפעמים כשאנחנו כותבים סצנה, אנחנו נשאבים עם העלילה ולעתים זה בא על חשבון הדמויות. שימו לב שהמהלכים בסצנה תמיד ממשיכים לאפיין את הדמויות שלכם ואל תתנו להן לעשות משהו שלא מתאים להן, רק בגלל שאתם "צריכים"...

18. האם הסצנה הזאת יכולה להתחבר עם עלילות אחרות?

הסצנה הספציפית שאתם כותבים עכשיו שייכת, מן הסתם, לאחת מכמה עלילות שבונות לכם את הסרט או הסדרה. נסו לחשוב - אולי יש לכם הזדמנות לשלב בסצנה הזאת משהו מעלילה אחרת? אולי דמות מעלילת המשנה תקפוץ לבקר, אולי לעבור דרך לוקיישן שיש לו חשיבות בעלילה השנייה? לא חובה, אבל יכול לשדרג לכם את הסצנה הקיימת ואולי לסגור לכם פינה בעלילה אחרת.

ולמי שפספס – הנה שוב המדריך לכתיבת סצנה, חלק א'.

שיהיה בהצלחה ואל תשכחו ליהנות מהדרך,
דניאלה דורון
תסריטאית ומנחת סדנאות כתיבת תסריט 
DraftRishon

ללמוד תסריטאות מתי ואיפה שבא לך בית ספר און ליין לתסריטאות

ללמוד תסריטאות עם עוד אנשים כמוך (ואיתי:) סדנאות חיות


והנה גם בווידאו:

איך כותבים סצנה באיטלקית?